שינויים בקרנות הפנסיה לשנת 2022 - ד.נ.ר בית לסוכן - בית סוכן

עו״ד ירון שמיר | יועץ לסוכני ד.נ.ר | 3.2022
חשבנו שנגמרו השינויים בקרנות הפנסיה ואז הגיעה השנה החדשה ולימדה אותנו ששינויים זה שם המשחק.

לקראת סוף 2021 ותחילת 2022 עברו כמה שינויים שמשפיעים על עמיתי קרנות הפנסיה חלקם לטובה, חלקם פחות לטובה וחלקם ישפיעו על השוק כפי שאנו מכירים אותו.

מכרז קרנות הפנסיה

כמובן שהארוע הראשון שיש לציין הוא מכרז קרנות הפנסיה השלישי במספר שבו נבחרו 4 קרנות ברירות מחדל: אלטשולר ומדש מיטב שזכו גם במכרז הקודם ואליהם הצטרפו שתי קרנות פנסיה המוקמות מאפס- קרן הפנסיה של בית ההשקעות מור שכמו בגמל ינסה למנף את התשואות לגיוס עמיתים ובית ההשקעות אינפיניטי. הקרנות האלו אמורות לקום עד 1.4.2022.

השוני במכרז זה הוא בשימת דגש על הוזלה בדמי הניהול מהפרמיה והעלאה לעומת המכרז הקודם בדמי הניהול מהצבירה, בנוסף , בניגוד לפעם הקודמת דמי הניהול בקרנות הנבחרות אמורים להיות זהים או דומים והם יעמדו במקסימום על 1% מהפרמיה ו-0.22% מהצבירה, דבר שיאפשר השוואה קלה יותר בין הקרנות.

במידה ולא נתקל בהוזלת עלויות נוספות הצפי הוא שהשוק כמו בעבר "יתכוונן" כולו לכיוון דמי ניהול אלו – איך זה ישפיע על העמלה? שאלה מצויינת.

ביטול אג״ח מיועדות

השינוי השני הוא בביטול האג"ח המיועד לקרנות הפנסיה. עד לסוף שנת 2021 נהנו קרנות הפנסיה להגנה של אג"ח מיועד שהבטיח תשואה ריאלית של 4.86% על 30% מהנכסים.

הנפקת האג"ח המיועד שהגיעה כבר ל- 173 מיליארד ₪ ! 30% מנכסים של 576,000 מיליארד ₪ בקרנות המקיפות , הביאה לבעיה ביחס חוב / תוצר של מדינת ישראל והפתרון אשר הוצא הינו על ידי ביטול האג"ח המיועד והשקעת כל הנכסים בהתאם למדיניות ההשקעה בקרן וללא אג"ח מיועד, יחד עם זאת בהתאם למנגנון שנקבע בחוק, הקרנות ייהנו מזכאות להבטחת תשואה שנתית של 5.15% (צמודה למדד) על 30% מהנכסים, במידה ולא יגיעו לתשואה זו . איך זה יבוצע? עדין לא ברור אך נקבע כי שר האוצר יקבע את המנגנון עד ליולי 2022.

אז מה זה משנה לעמיתי קרנות הפנסיה? לכאורה לא משנה הרי מבטיחים להם את התשואה בדרך שונה , אבל וכאן בא האבל הגדול, הפחד הוא מה יקרה כאשר האקלים הכלכלי והפוליטי יהיה בעייתי ויפריע לעמוד בהתחייבות זו. אפשר אולי לראות את הנעשה בקרנות הפנסיה הוותיקות שם הובטחה הגנה על הפנסיה ומידי תקופה נעשים שינויים הנוגסים בזכויות עמיתים ומשם להשליך על קרנות הפנסיה החדשות.

שינוי גיל הפרישה

ואכן השינוי השלישי הוא שינוי בגיל הפרישה לנשים לצורך קבלת קצבת זקנה על תנאי , פטור על חלק מהפנסיה ומשיכת פנסיה ללא "קנס הקדמה" מקרנות הפנסיה הוותיקות ששונה גם הוא ויביא בעתיד את גיל הפרישה לנשים לגיל 65 .

לכל מי שמעוניין להלן טבלת השינוי:

תמונה מתוך אתר ynet

דרך אגב אסור להתבלבל: קרנות הפנסיה החדשות עדין יכולות לשלם פנסיה החל מגיל 60.

שינוי דמי הניהול

השינוי הרביעי והאחרון שיוצג במסגרת טור זה הוא שינוי דמי הניהול לפנסיונרים. למי מכם שלא ידע ביציאה לפנסיה במסגרת מקדם הקצבה נגבו מהפנסיונרים דמי ניהול של 0.5%.

במסגרת תיקוני החקיקה נקבע כי דמי הניהול המקסימלים, בפוליסות ביטוחי מנהלים חדשות ובפנסיונרים חדשים בקרנות פנסיה  החל מ-1.2.2022, יעמדו על 0.3%. המשמעות הינה גידול של כ-2.2% בפנסיות (הגדלה)

שינוי הריבית התעריפית עקב הבטחת תשואה של 5.15% במקום 4.86% (זוכרים שינוי מספר 2) יגדיל את הפנסיה בעוד כ-1.2% ובסה"כ אנו צפויים לראות גידול בפנסיות של כ-3.5%.

 

בודק...